Vznik a popis řady 477.0
Lokomotiva vyvinutá v padesátých letech v ČKD (Českomoravská-Kolben-Daněk Praha) pro zvyšující se nároky na příměstskou dopravu v okolí velkých měst jako Praha, Brno, Ostrava. Aby nebyla nutnost lokomotivu otáčet v koncových stanicích, byla navržena jako tendrová s maximální rychlostí 100 km/h. Z výroby obdržela již nové prvky – mechanický přikladač Škoda, natřásací rošty Hulson, spalovací komoru, dvojitý komín Kylchap, pravý nesací vertikální napaječ Nathan, křižáky Laird a mnoho dalších prvků. Tato tříválcová lokomotiva má výkon 1540 kW a je nejvýkonější tendrovou parní lokomotivou v Evropě a je známá svými rychlými rozjezdy.
Životopis 477.043
Lokomotiva číslo 43 byla vyrobená v roce 1955 již jako druhá série, která má z výroby přední vodní vany, krycí plechy mezi předními vanami a budkou a také sníženou výšku dna a kulatější tvar zadní vodní nádrže a to z důvodu lepší rozložení hmotnosti na jednotlivé nápravy.
Po vyrobení do konce padesátých let střídala výtopny Praha-střed a Praha-Vršovice, krátce se i objevila v depu Českých Budějovicích. Následně byla přesunuta do výhrevni Zvolen. Jejím posledním působištěm v pravidelném parním provozu bylo depo Nymburk. Poté se stala majetkem teplárny Malešice, kde sloužila jako posunující lokomotiva a zároveň vozila nostalgické vlaky.
Roku 2000 ji odkoupily České Dráhy jako neprovozní od Malešické teplárny. Bylo rozhodnuto ji dát do péče našemu spolku jako náhradu za mikádo 387.043, kterému v roce 2001 končila způsobilost kotle.
Na přelomu let 2000 – 2001 tedy proběhla v dílnách Českých Velenicích generální oprava této lokomotivy, včetně nového laku za velkého přispění spolku Mikádo Louny. K větší závadě a odstavení lokomotivy došlo dne 14. října 2007 kdy u hlásky Pavlov (trať Praha – Kladno) k prasknutí klece nápravového valivého ložiska u osy S2 vlevo. Po ročním stání bylo ložisko opět vyměněno a vykována nová osa. V červnu 2009 bylo provedeno vážení v dílnách České Velenice a již týden po zvážení se představil na setkání lokomotiv 2’D’2 v Lužné u Rakovníka a následně na Perštějnském panství 2009.
Rok 2010 přinesl pro papouška mnoho práce a akcí. V září 2010 si tato mašinka se svojí lounskou partou vybojovala první místo na Grand Prix 2010 ve slovenském Zvolenu, ve svém někdejším působišti za pravidelného provozu.
Tabulky údajů
typ | 2’D’2 p3 | přezdívka | papoušek | max rychlost | 100 km/h |
---|---|---|---|---|---|
hmotnost | 130 tun | hm.na nápravu | 17 tun | výkon | 1540 kW |
výrobce | ČKD Praha | rok výroby | 1955 | výrobní číslo | 3042 |
TBZ | 20. 5. 1955 Kolín – Choceň – Kolín | GO | 2001 |
1955-1959 | Praha-Vršovice, Praha-Střed |
1960 | České Budějovice, Praha-Vršovice, Valašské Meziříčí |
1961-1974 | Zvolen |
1974-1979 | Nymburk (Kolín) |
13.6.1979 | ZRUŠENA FMD 16356/79-12, 13.6.1979 |
1979-2000 | Teplárna Malešice |
2000-dosud | ČD, depo Louny, DHV Lužná u Rakovníka |