Vznik a popis řady M124.0
Pro některé místní dráhy byl provoz parních lokomotiv nákladný a tak již na přelomu 19. a 20. století začali vznikat úvahy o zavedení úsporných opatření a parní lokomotivy nahradit vozy s vlastním motorovým, nebo parním pohonem.
Mezi průkopníky v této oblasti patří i dochovaný parní vůz M124.001, původně označený u KKStb řadou 1.001. Dva typy tohoto vozu byl vyroben v roce 1903 pro místní dráhu Česká Lípa – Kamenický Šenov a to firmou Ringhoffer Smíchov.
Kotel dodala firma Komarek Vídeň, avšak nedostatečný výkon tohoto kotle přinutil firmu Komarek roku 1905 nahradit tento kotel vlastní konstrukce kotlem vyrobeným dle americké licence firmy xxx.
Parní vůz je řešen jako dvounápravový s hnanou jednou nápravou (první náprava) s uspořádáním A1. Hnanou nápravu pohání dvouválcový sdružený parní stroj s plochými šoupátky a modifikovaným rozvodem Joy. Vůz je vybaven provozní jednoduchou sací brzdou a ruční zajišťovací brzdou.
Páru dodává parní vodotrubný kotel typu xxx, licenčně vyrobený firmou Komarek ve Vídni.
Životopis M124.001
Tabulky údajů
typ | A1 | přezdívka | komarek | max rychlost | 50 km/h |
---|---|---|---|---|---|
hmotnost | 28 tun | hm.na nápravu | 14 tun | výkon | 36 kW |
výrobce | Ringhoffer Smíchov | rok výroby | 1903 | výrobní číslo | 65168 |
TBZ | – | GO | 2006 |
1903-1905 | Česká Kamenice – Kamenický Šenov – Česká Lípa |
1905-1926 | Louny – Libochovice |
1926-1947 | Dobruška |
1947-dosud | NTM Praha |