O víkendu 28.- 29. září 2013 se uskutečnil Festival lokomotiv v rakouském Ampflwangu, který pořádala společnost ÖGEG. V měsíci červnu tohoto roku při Mezinárodním setkání parních lokomotiv původem z rakousko-uherské monarchie v Lužné u Rakovníka zde byli zástupci společnosti ÖGEG se svoji lokomotivou prezentovat své depo. Na oplátku bylo požádáno, zda by se mohli zúčastnit lokomotivy ČD jejich festivalu, bylo rozhodnuto, že pojedou lokomotivy Depa historických vozidel v Lužné u Rakovníka – Papoušek 477 043 a Brejlovec T 478.3101.
Den D pro čety (členy Parostrojního spolku Mikádo ve složení Fyman Radoslav, Pecháček Jaroslav Chládek Josef, Hostek Vladimír, Vlasák Jindřich, Zajíc Jan, Dundr Zdeněk a Seifert Jan ) zmíněných lokomotiv nastal 25.září, kdy se sešli, aby řádně připravili obě lokomotivy na dlouhou cestu a vzornou reprezentaci Depa historických vozidel Českých drah v Lužné u Rakovníka a také Parostrojního spolku Mikádo Louny. Po potřebné přípravě, zátopu a řádném promazání pojezdu parní lokomotivy jsme sestavili konvoj pro přepravu v sestavě T 478 3101+477043+ +Da(vodní vůz)+ABa(doprovodný vůz).
Dopoledne o 9.hodině 26. září jsme vyrazili na dalekou cestu směr rakouský Ampflwang. Jeli jsme po trase Lužná u Rak., Praha Libeň, Benešov. Veselí nad Lužnicí, České Budějovice kde došlo k přestavení do depa pro nezbytné dobrání vody do Papouška. Po dvouhodinové pauze jsme pokračovali v další jízdě do Horního Dvořiště. Zde jsme si počkali na našeho průvodce,překladatele a jednoho z hostitelů v jedné osobě pana Petera Rodta. Po přejezdu hranic jsme byli zapřaženi v rakouském Sommerau elektrickou lokomotivou společnosti ÖGEG a taženi do Lince, kde došlo k dobrání další motorové lokomotivy a několika vozů společnosti. Po nezbytných procedurách jsme pokračovali až do Timmelkamu. Zde došlo k odstoupení el.lokomotivy a odstavení třech osobních vozů, poté jsme již pokračovali v další již poslední cestě – jedenáct kilometrů dlouhé vlečce do depa v Ampflwangu.
Společnost ÖGEG vlastní depo v prostoru bývalé úpravny uhlí v Ampflwangu. V roce 2006 zde byla postavena rotunda o 21. kolejích a veliká točna, toto vše za přispění zemské vlády. Ve věži bývalé úpravny je vybudovaná expozice – v prvním patře historie místní těžby uhlí, ve druhém, třetí a čtvrtém trvalá výstava železnice a modelové kolejiště. V pátém patře se nachází kulturní místnost s vyhlídkovou terasou. Z terasy je krásný výhled nejen na celé depo, městečko Ampflwang s přilehlými vrchy, ale i za dobré viditelnosti i Alpy.
V sobotu 28.září jsme vstávali časně ráno, připravili Papouška a vyrazili směr Timelkam,Attnang-Puchheim kde jsme odbočili na trať do Ried im Innkreis, zde jsme objeli soupravu. Po potřebném ošetření a promazání Papouška došlo k jízdě zpět pro fotografy, kteří se sešli z půlky Evropy. Fotovlak jel po velice hezké a malebné trati a tak bylo co fotit. Po příjezdu do Timelkamu došlo k přeřazení soupravy a poté jel Papoušek vlak pro návštěvníky Festivalu v Ampflwangu. Po dojezdu jsme se odstavili zpět na stání v rotundě, kde jsme čekali do odpoledne na prezentaci na točně. Tam jsme vjížděli s Papouškem jako pátí, již při rozjezdu a pohybu jsme sklidili potlesk na otevřené scéně. Na točně jsme se otočili vícekrát než domácí lokomotivy, při návratu zpět na stání došlo opěk k velikému potlesku. Jako poslední v rámci prezentací lokomotiv vjížděl na točnu brejlovec a opět se opakovalo to, co u Papouška. Zájem ze strany rakouských návštěvníků o české lokomotivy byl veliký a tak jsme i toho posledního zájemce seznámili s našimi mašinkami. Stroje byly obdivovány zvenku i zevnitř. Navečer nás místní provozovatel dětské zahradní železnice pozval na projížďku po jeho železnici, považoval to za čest, že hosti z Papagáje se svezou na jeho železnici. Po nastoupení celého spolku (8 lidí cca každý 95 kg) na vláček nás svezli dvakrát po jejich okruhu. Táhla nás lokomotiva české řady 434.0. Večer jsme byli pozváni na promítání diapozitivů lokomotiv, polovina prezentace byla věnována starým diapozitivům z parního provozu ČSD.
V neděli 29.září přišla řada na Brejlovce v ranních hodinách vyrazil strojově z Ampflwangu do Timelkamu. Po příjezdu jsme dobrali dva osobní vozy. Tato souprava pak jela opět pro fotografy zpět do Ampflwangu s potřebnými fotozastávkami. Dopoledne však došlo na Papoušku k poruše spouštěče kompresoru a tak téměř celý kolektiv se snažil najít a odstranit závadu. Mezitím v odpoledních hodinách již začínala přehlídka na točně, tam byl Papoušek vtažen jinou lokomotivou. Kolektiv však pracoval dále na odstranění závady a než přehlídka skončila byla odstraněna. Za velikého potlesku Papoušek vjel na točnu ještě jednou, ale tentokrát vlastní silou. V podvečerních hodinách jsme začali připravovat konvoj na návrat zpět.
Pondělí ráno jsme v 6.30 vyjeli z Ampflvangu do Timelkamu, kde na nás opět najela elektrická lokomotiva, aby nás odtáhla zpět do Sommerau. Odtud jsme se již přepravovali sami Brejlovcem do Českých Budějovic, kde jsme opět dobrali vodu do Papouška a navíc ještě palivo do Brejlovce. Po tomto nezbytném doplnění provozních hmot jsme pokračovali dále do Lužné u Rakovníka, kde jsme zastavili ve 22.30.
Celá tato akce byla velice zdařilá a myslíme si, že pořadatelé byli spokojeni a že jsme dobře reprezentovali Železniční muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka. Zároveň jsme ukázali právem, že České lokomotivy patří k těm nejkrásnější na světě.